Pagina's

zaterdag 10 oktober 2015

Terug thuis

We zijn terug thuis. Het is even wennen om terug in het ritme van alledag te komen, maar het is zeker ook genieten van het thuisgevoel en het leuke weerzien van familie en vrienden. De voorbije vier maanden waren heerlijk. Er helemaal tussenuit, intens samenzijn met elkaar, en met kinderogen een heel mooi stukje van onze wereld ontdekken. Het leven op een boerderij in Noord-Thailand, in Myanmar schuilen voor een stortbui bij een theekraampje, rondcruisen tussen de tempels in Bagan, in Thailand kamperen op paradijselijke onbewoonde eilanden, in Maleisië en Signapore in de ban van futuristische steden met tegelijk zoveel cultuur en traditie, en overweldigd worden door de vulkanen van Java en Lombok. Een tocht waarbij we Buddhistische, Hinduistische en Islamitische cultuur hebben ingeademd, en waarbij we 1001 lekkers hebben geproefd. Herinneringen die we nog lang gaan koesteren. Onze kinderen, die hebben er zeker ook van genoten, en misschien steken zij deze reis ook in hun rugzakje om hun levenstocht met nog meer zin voor avontuur en met een open wereldbeeld verder te zetten.

woensdag 30 september 2015

De laatste etappe: Lombok

We sluiten ons avontuur af met een weekje Lombok. We verblijven er thuis bij Bram, Ali en Us, een heel geëngageerde en lieve familie in Tetebatu, een klein dorpje op het midden van het eiland, en hebben er een driedaagse trektocht gedaan naar de kraterrand van de vulkaan Rinjani.

De familie waar we verbleven had ook een gebouwtje waar ze naschoolse activiteiten voor de kinderen van het dorp organiseerden.

het begin van de driedaagse trektocht. Zowel wij als de gids en de dragers die het eten en drinken en de tent meesleurden zijn nog fit...We zijn nu op ongeveer 600m hoogte, vanavond slapen we op 2200m hoogte en de dag erna klimmen we naar 2900m.

Bovenop de schouders kan je nog beter van het uitzicht genieten :-)

Van die wilde natuur wordt je zelf ook een beetje wild.

Zicht op het kratermeer van de Rinjani

Kom, we gaan verder, zei Marlies

Overnachten boven de wolkenzee

De laatste twee dagen nog even relaxen op het strand in Bali, vooraleer we naar Jakarta en dan naar huis vliegen. "Vonden we het leuk, de voorbije vier maanden"? vraagt Marlies. "Zaaaaaaaaalig", zegt Ewoud.

zondag 20 september 2015

Ijen vulkaan in Java

Op 17 september vieren we 10 jaar Katrien en Meerteen met een 'daguitstap' naar de Ijen vulkaan in Oost-Java.
2am: de klim naar de kraterrand kan beginnen

kraterrand bij zonsopgang

meer kraters - onder mijn ogen wel te verstaan

de Ijen vulkaan laat zwavel-protjes

aan de rand van de krater kan je ook leuk spelen

ontbijt

panorama

Bali

Bali time

dansende apen, duivels en prinsesses én kindjes met open mond

bloemenoffers maken bij de start van de kookcursus

spetterende waterval in Munduk

Wanneer komt het eten? Als het klaar is ...

Een (rijst)terrasje doen

Prachtig uitzicht over meer bij Munduk

donderdag 10 september 2015

Vrienden in Singapore

Na Borneo zijn we een paar dagen naar Singapore gegaan. Futuristisch maar groen, net als Kuala Lumpur, maar dan nog grootser. We verbleven er in een ecologische fiets-hostel Tree in Lodge, en hebben er onze Singaporese fietsvrienden Chris Wee en Alvin terug gezien.

Onder de supertrees in Gardens by the Bay in Singapore

Dolle waterpret in science fiction landschap

Marina Bay, of in kindertaal de "bloem" en de "platte vis boven op de drie torens"

Fijn weerzien met onze fietsvrienden Alvin, Chris Wee en zijn vrouw Coleen. 7 jaar geleden hebben we samen door Laos gefietst.

6 september: Op naar onze volgende bestemming, Bali en Lombok in Indonesië

woensdag 2 september 2015

Kuala Lumpur en Borneo

In Maleisië springen we van de stad naar t'groen en terug, een mooi evenwicht. We koelen af tussen de theeplantages en heuvels van de Cameron Highlands. Dan reizen we door naar de hoofdstad Kuala Lumpur. En daarna ontmoeten we oerang oetangs, flapneusapen (we zouden de echte naam eens moeten opzoeken, maar het is echt wel een heel goeie beschrijving :-)) en maleisische baardzwijnen in de nationale parken rond Kuching in Maleisisch Borneo.

Mijmerend meisje bij de groene glooiende heuvels van de theeplantages

In de vlindertuin van de Cameron Highlands
In die vlindertuin hadden ze niet alleen vlinders, maar ook slangen en andere gezellige beesten.  Maarten vindt het best OK, die schorpioen op z'n knie. Ewoud vindt het iets minder :-).

Marlies en Katrien in't blauw tussen de groene jungle rond de Cameron Highlands

Petronas Towers in Kuala Lumpur, een futuristische, maar ook groene stad

Dit is de stam van één boom in het park rond de Petronas Towers

Bako national park in Borneo
Dit beest snuffelt onder aan onze bungalow in Bako National Park: het zogenaamd maleisisch baardzwijn. Dat is pas een snor (wel boven, niet onder de neus). Andere dieren die we hier zien zijn de flapneusapen, de makak-apen en tijdens een nachtwandeling een dikke felgroene slang in de boom.

Bako national park: op dit plekje zagen we honderden amfibie-vissen

Bananen in alle maten

Dessertjes in alle kleuren. Dit is een mengeling van sliertjes en bolletjes jelly, mais, boontjes en ijs. Ook eens proeven?

dinsdag 18 augustus 2015

Spatjes cultuur in Penang

Ondertussen zijn we de grens van Thailand overgestoken en zitten we in Maleisië. We zijn nu in Penang, een stad die bruist van de creativiteit. Overal muurschilderingen, tentoonstellingen, leuke koffiebarretjes en kunstgallerijen, ...De cultuur spat hier in het rond! Zelfs de fietsen hebben hier creatieve vormen: we hebben fietsen gevonden met twee zadels achter elkaar, ideaal om met de kinderen rond te toeren. Maleisië is ook gekend om zijn cultuurmix: Moslim, Hindoe, Chinees, Indisch, Maleisisch, gesluierd naast mini-rok, je ziet het hier allemaal.

Ewoud en Katrien op hun "tweezadelfiets" bij een van de gekendste muurschilderingen in Penang.

Ewoud en z'n "titaa's" oftwel brandweerwagentjes op het terras van onze hostel.

Deze sprookjes-tentoonstelling op de zolder van China House viel ook in de smaak bij de kindjes

Een bende Chinese toeristen door de straatjes van Penang - Georgetown.

Overal kleurrijke tegeltjes op de grond

Back to nature in Zuid-Thailand

In Zuid-Thailand hebben we de Thaise nationale parken ontdekt. Fantastisch, je kan daar kamperen (ze geven je een tent en matjes) en bijna niemand weet het, dus je bent eens niet omringt door een bende toeristen. In Zuid-Thailand hebben we ook Marlies's verjaardag gevierd. Met slingers en balonnen aan onze bungalow, een prinsessenkleed en een duikbril met snorkel als cadeautje, kaarsjes uitblazen op een ijsje en op een stuk cake, en s'avonds pizza gaan eten.

Wandelen over het vlonderpad met karstgebergte als decor in het nationaal park onder Hua Hin.

Naar de top klimmen van het eilandje in het Ang Thong Marine national park waar we een paar dagen gekampeerd hebben. Spannend, maar oh zo de moeite waard!

Ergens achter de palmbomen stond ons tentje...

De parkwachters hebben ons verklapt dat er nog een strandje was aan de andere kant van het eiland. Helemaal voor ons alleen!

Een andere wandeling in het nationaal park, naar een indrukwekkende grot

Onze birthday girl met snorkel toont trots dat ze 5 is

Uitzicht vanaf de top van het eiland

maandag 17 augustus 2015

Terug in Thailand: Bangkok, zalig stad!

Na de maand Myanmar, gaan we terug naar Thailand. Ronddwalen in de geweldige stad Bangkok met haar futuristische wolkenkrabbers en winkelcentra, maar ook met haar tempels en kleine eetstalletjes en straatjes. Daarna trekken we naar het Zuiden van Thailand, op naar de tropische eilandjes, met stranden en palmbomen. We kiezen Ko Phangan als onze uitvalsbasis en gaan een paar dagen kamperen in het Ang Thong Marine National Park. Back to nature, Maarten helemaal in zijn nopjes bij zijn collega-parkwachters.

Een detail in de Wat Phra Kaew tempel in Bangkok. Goud, glitter, kleur!

Zicht op Bangkok vanop de rooftop bar waar wij genieten van ons koffietje en Ewoud van zijn dutje.

De ijzerwaarwinkel

Voor een keer doen we gek en nemen we een hotelkamer in een grote building. Zicht vanuit onze hotelkamer op de 22ste verdieping. Links beneden zie je de blauwe boottaxi's die ons heel Bangkok doorvoeren.